In 2015 heeft de klachteninstantie in totaal 168 uitspraken naar aanleiding van ingediende klachten door patiënten (165 tbs / 3 KIB) afgedaan. Een groot deel van de klachten werd door slechts een klein deel van de patiënten (vijf) ingediend. Van de 165 klachten van tbs-patiënten zijn er 24 klachten gegrond verklaard. In 2015 is 70 keer beroep ingesteld, 69 keer door patiënten, eenmaal door de kliniek. De beroepen zijn ingesteld door zeven verschillende patiënten, onder hen de vijf patiënten die de meeste klachten hebben ingediend. Tot nu toe is geen enkele klacht in beroep alsnog gegrond verklaard.
De onderwerpen waarover is geklaagd zijn zeer divers. 39 klachten hebben als onderwerp ‘beperking van de bewegingsvrijheid in de kliniek’; dit betreft klachten over afzondering, verlenging van de afzondering en andere beperkingen van de bewegingsvrijheid, zoals ‘begeleid door de kliniek’. 19 klachten hebben betrekking op het contact met de buitenwereld (post, bezoek, telefoon).
Gegronde klachten
De gegronde klachten hebben betrekking op verschillende onderwerpen. De volgende onderwerpen verdienen met name aandacht:
- schriftelijke mededelingen (6);
- collectieve intrekking van verlof (3);
- schending van de privacy door berichtgeving in de kliniek (3);
- post (2).
Daarnaast zijn 4 klachten over heel verschillende kwesties gegrond verklaard.
De klachteninstantie heeft 3 klachten van patiënten van de KIB behandeld, van 2 verschillende patiënten. 1 klacht was ongegrond en van 2 klachten was de klachtencommissie onbevoegd er kennis van te nemen.